Vizitele de studiu - intotdeauna utile

Proiectul Phare 2006 a organizat doua vizite de studiu pe parcursul anului 2008, ambele urmand a fi utilizate ca punct de plecare in compararea si generarea de noi idei de catre participanti in activitatea lor viitoare.

Institutiile vizitate


Vizite de studiu in iulie 2008

Vizitele organizate in Marea Britanie si Finlanda au facut parte din activitatile de invatare reciproca realizate in cadrul proiectului Phare 2006.

Obiectivele vizitelor s-au concentrat pe urmatoarele aspecte:
  • Diferitele modele de organizare si functionare a comitetelor sectoriale
  • Implementarea unui sistem national de calificari in EFP transparent si integrat
  • Diferite abordari de dezvoltare
  • Validarea calificarilor
  • Sisteme de certificare a calificarilor si competentelor
  • Proceduri si mecanisme de asigurarea calitatii in sistemele de EFP

Programul organizat in vederea indeplinirii acestor obiective in cazul sistemului britanic a fost intesat de vizite si prezentari. Vizitele realizate au fost impartite intre Londra si Birmingham, aceste doua orase fiind caracteristice pentru situatia Marii Britanii din punctul de vedere al grupurilor diverse de populatie si sectoare industriale diferite. Reprezentantii sectoarelor mass-media si constructii au considerat vizita organizata in cadrul Colegiului South Birmingham ca fiind una foarte utila, iar membrii Consiliului CNFPA au considerat prezentarile oferite in domeniul dezvoltarii de politici si domenii de implementare ca fiind deosebit de utile in conturarea de idei inovatoare.

Vizita in Finlanda s-a desfasurat in intregime in Helsinki si zona inconjuratoare. Vizitele s-au concentrat pe aspectele legate de dezvoltarea politicilor la nivel guvernamental si implementarea la nivelul furnizorului de formare. Domeniile avute in vedere au gravitat in jurul intereselor manifestate de sectoarele reprezentante in CNFPA: formare internationala si limbi straine, turism, administrarea afacerilor, management, multimedia si prelucrare grafica, metalurgie, constructii, electronica si tehnologia informatiei, precum si servicii hoteliere, de restaurant si catering.

Compararea sistemelor

Fiecare vizita de studiu a avut propriile beneficii, incluzand o lista variata de institutii vizitate si evaluate de catre participanti. In Marea Britanie, sensibilitatea la nevoile sectoarelor economice si ale societatii a fost una motivata pragmatic si influentata in mod evident de politicile guvernamentale. Finantarea, in multe domenii, este corelata cu rezultatele studentilor si indeplinirea indicatorilor cheie. Ca urmare, apare o dezbatere permanenta legata de tintele finantarii si modalitatea de analizare a rezultatelor. Rapoartele guvernamentale includ consultarea cu partile interesate si prezinta prioritatile si evolutiile in domeniu.

In Finlanda, avand in vedere numarul mult restrans de institutii si parti interesate, unele dintre prioritati par a se contura intr-un mod remarcabil de asemanator, cu o finantare guvernamentala pentru educatia si formarea profesionala strict corelata cu obiectivele propuse si rezultatele atinse. Scara la care se abordeaza aceste chestiuni este una intrucatva mai redusa, insa acest lucru nu presupune pretentii mai putine la adresa institutiilor de a actiona de o maniera inovativa in gasirea de noi modalitati de abordare a acestor probleme. Ministerul Educatiei decide asupra obiectivelor nationale la nivelul sistemului de educatie si formare profesionala, iar structura calificarilor si disciplinele esentiale incluse in acestea sunt stabilite la nivel guvernamental. Detaliile legate de calificari si dimensiunea formarii sunt hotarate la nivelul Ministerului Educatiei. Autorizatiile de furnizare a educatiei si formarii profesionale sunt, de asemenea, oferite de catre acest minister.

In anumite detalii, aspectele organizatorice par a fi similare cu situatie din Marea Britanie, in cazul Departamentului pentru copii, scoli si familii, care joaca rolul determinant in evolutiile legate de politicile guvernamentale iar in cazul obiectivelor acestor politici, ele sunt evaluate de catre organisme precum QCA, iar implementarea la nivel local este monitorizata de catre Consiliile locale pentru ocupatii si formarre (LSSC)

Parerile participantilor la vizitele de studiu

Participantii la ambele vizite de studiu au remarcat in ambele cazuri accentul care s-a pus in EFP pe o invatare bazata pe rezultate, adica un tip de invatare bazata pe ceea ce studentul stie sa faca urmare a formarii de care beneficiaza, nu numai pe ceea ce isi amintesc intr-o situatie de examen. De asemenea, participantii au remarcat faptul ca rata de adaptare a colegiilor la cererea venita din partea pietei muncii este una foarte ridicata iar schimbarile realizate sunt foarte rapide. Posibilitatea pentru colegii si furnizori de formare sa genereze venituri proprii din organizarea unor cursuri de scurta durata aducatoare de venituri a fost perceputa ca fiind deosebit de interesanta si inovatoare. Unii dintre membrii grupului participant au subliniat ca ar fi avut foarte mult de castigat din participarea directa la activitatile zilnice organizate in sectoare individuale de activitate si la procesul de dezvoltare a formarii in propriul domeniu de competenta, dar acest lucru nu ar fi fost posibile datorita limitarilor impuse de modalitatea specifica de organizare si a problemelor legate de traducere.

In ansamblul lor, vizitele s-au dovedit a fi un instrument cu adevarat util in inchegarea unor legaturi noi cu specialisti in domeniul formarii si educatiei profesionale, in intelegerea unor contexte cu totul diferite de ceea ce participantii cunosteau deja, iar experienta castigata a fost considerata ca fiind deosebit de utila la proiectarea unui sistem aliniat cerintelor europene, in conformitate cu obiectivele proiectului Phare 2006 Īnfiintarea Autoritatii Nationale pentru Calificari.

Bill Sutcliffe
expert cheie 2,
Echipa Phare 2006

Sumar:

» Home

» Sustenabilitatea procesului de infiintare a ANC

» Provocarile unui proiect

» Bifand... bifand...

» Din avatarurile unui expert sectorial

» Asigurarea calitatii la nivel sistemic in EFP

» Vizitele de studiu – intot- deauna utile

Galerie foto:
Echipa :: Obiective

» Echipa Phare 2006

» Obiective

» Formare

» Activitati viitoare

Standarde ocupationale

» Definitie / structura

» Scop, necesitate

» Lista standarde ocupationale dezvoltate in cadrul proiectului

Contact

CNFPA/ANC

Str. Valter Maracineanu, nr.1-3, intrare B, etaj 2, camera 164, sector 1, Bucuresti, 010155

Tel: +40 21 315 78 46
Fax: +40 21 315 78 55

» Email: cnfpa@cnfpa.ro
» Web: www.cnfpa.ro